Over WHY Issues

Voor leerjaar 5 en 6 wordt momenteel WHY Issues ontwikkeld. Deze nieuwe leerlijn daagt havo/vwo-leerlingen uit om kritisch na te denken over complexe thema’s als armoede, oorlog en duurzaamheid. Wereldproblematiek wordt niet alleen besproken, maar ook bevraagd: wat is jouw rol, wat vind jij rechtvaardig, en welke keuzes zijn er eigenlijk?

WHY Issues in het kort

  • Er zijn varianten voor vmbo en havo/vwo, die aansluiten bij het leerniveau en de belevingswereld van de leerlingen.
  • Complexe onderwerpen worden verder uitgediept.
  • Leerlingen werken in hun eigen werkmagazine en in hun persoonlijke digitale MyWHY omgeving.
  • De magazines zijn rijkelijk geïllustreerd, en praktisch en overzichtelijk vormgegeven.
  • Als docent kun je het werk van de leerling volgen en nakijken.
  • Er is een digitale handleiding, waarin de slides voor het digibord zijn geïntegreerd. Het is mogelijk om als docent eigen slides toe te voegen.
  • Elk thema bevat 12 lessen
  • WHY Issues wordt volledig geïntegreerd met Apprentice, waardoor je gemakkelijk een dossier of tijdlijn opbouwt en alle data gekoppeld is aan jouw leervolgsysteem.

Lesmateriaal

Het lesmateriaal van WHY Issues bestaat uit afwisselende werkvormen en opdrachten, met onder andere filmpjes en luisterverhalen. 

Bekijk de thema's

WHY Issues is bedoeld voor leerjaar 4 en 5 van havo en vwo. Het materiaal bestaat voor beide niveaus uit vier aansprekende thema’s vol beeld, voorbeelden en heldere uitleg. De thema’s van WHY Issues zijn nog in ontwikkeling en daardoor nog niet allemaal beschikbaar. Benieuwd hoe het materiaal eruitziet? Blader dan door de eerste pagina’s van de beschikbare thema’s.

WHY Issues - Leerjaar 5 en 6

Oorlog en vrede

Preview havo
Preview vwo

Klimaat

Preview havo
Preview vwo

Veiligheid en recht

Preview havo
Preview vwo

Globalisering

Preview havo
Preview vwo

Nieuwsgierig naar het materiaal?

Vraag hier jouw gratis zichtzending aan.

Bestellen

Klaar om aan de slag te gaan met WHY Stories?
Bestel de thema’s waar jullie mee willen werken.